Hei SaiMelaiset !
FaceBookin Metsänomistajien foorumi-ryhmässä on käyty keskustelua sähkönsiirtolinjojen rakentamisesta. SaiMen jäsen Lauri Nevalainen on osallistunut keskusteluun. Laitan Laurin kommentin ja kokemukset tähän alle !
Hyvää Juhannuksen jatkoa !
Irma W, pj
040 555 4228
Jari Kuusikosken FaceBook-postaus
Suomen kantaverkko, Fingrid joutuu TUULIVOIMAN vuoksi rakentamaan täysin uuden 400kV:n linjan Honkajoelta Parkanon Rännäriin. Tämä vaatii 42m levyisen pysyvän avohakkuun + 20m matalaa puustoa) koko matkalle. Tuulivoima ei ole niin ympäristöystävällistä kuin miltä se kuulostaa.
Huvittavaa on Fingridin ilmoituksen mukaan, että maanomistukseen tuo ei aiheuta muutoksia, ainoastaan käyttöoikeus vähenee.
Fingridin tulisi maksaa käypää vuokraa maanomistajille.
Lauri Nevalaisen kommentti
Vuonna -95 sähkölinjojen rakentaminen oli aivan hulvatonta. Vuoden lopulla Valtioneuvosto puuttui asiaan.Se linjasi silloin, että on ensisijaisesti käytettävä olemassa olevia johtokatuja ja vain erittäin pakottavissa tapauksissa saa.
Lauri Nevalaisen kertomus
Vuonna 1995 Olin Etelä-Saimaan mhy:n puheenjohtaja.Silloin suunniteltiin uusia sähkölinjoja aivan hulvattomasti. Imatralta – Yllikkälä, Ylikkälä-Varkaus uudet 95 metriä leveät linjat noin
kilometri nykyisten linjolen viereen.
Uusi sähkölinja olisi kulkenut meidän navetan yli. Valitin asiasta Hallinto-oikeuteen. Mutta ennen kuin päätös tuli,Ristiinan mhy:n puheenjohtaja soitti,että nyt on jotain tehtävä.
Silloin maatalousministeri KALEVI HEMILÄ oli tulossa Juvalle OP järjestön Eloistuntoon. Silloin päätimme Ristiinan pj. kanssa mennä valittamaan asiasta ministerille.
Näin tehtiinkin,kun ministeri oli juhlapuheen pitänyt olimme Hänen virka-auton vieressä vastassa. Esitimme Hänelle kirjelmän asiasta,ja kerroimme lyhyesti mistä on kyse.
Ministeri vastasi meille:” Nyt olette aivan oikealla asialla,Hänkin on ihmetellyt tätä hulvatonta sähkölinjojen rakentamista. Hän lupaa Teille,että Valtioneuvosto ottaa asiaan
kantaa viimeistään vuoden vaihteessa.Saatte talvella vastauksen valtioneuvostolta.”
Maaliskuun alussa saimme Valtioneuvoston sinetillä varustetun kirjeen,jossa luki:” Valtioneuvosto edellyttää että uusia sähkölinjoja rakennettaessa on ensisijaisesti käytettävä
vanhoja johtokatuja ja vain erittäin pakottavista syistä saa rakentaa uusia,”
Tuon pätöksen seurauksena Imatra – Yllikkälä sähkölinja rakennettiin uudelleen vanhaan aukkoon,vanha linja leveni vain 3 m. Samoin Ylikkälä – Varkaus rakennettiin uudelleen
vanhaan aukkoon.
Tällainen tausta tuolle kirjoitukselleni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti